دارک وب یا وب سیاه چیست ؟

ارسال شده در: بیشتر بدانیم | ۰

آموزشگاه امام حسین الیگودرز

شاید تاکنون عبارت دارک وب یا وب سیاه به گوشتان خورده باشد و اطلاعاتی را نیز در رابطه با آن داشته باشید. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که تاکنون در رابطه با این موضوع چیزی نشنیده و یا به دنبال یادگیری بیشتر در این زمینه هستید، باید بگوییم که ما در این مطلب سعی داریم به طور کامل این روی اینترنت و وبگردی را توضیح داده و تمام اطلاعات مربوط به این زمینه را بررسی نماییم.

در ادامه توضیحات تکمیلی در رابطه با دارک وب ، چگونگی وارد شدن به آن ، خطرات محتمل در این زمینه و کارهایی که افراد در وب سیاه قادر به انجام آن هستند را بررسی کرده و سعی خواهیم نمود اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.

آموزشگاه امام حسین الیگودرز

دارک وب از آن دست مکان هایی در فضای مجازی است که برای ذهن کنجکاو کودکان و فرزندان ما می تواند بسیار خطرناک باشد. این فضا می تواند آنان را به سوی مکان هایی سوق دهد که ذهن آنان را با مفاهیمی آشنا کند که اصلا مناسب سن آنان نیست. از آنجا که معمولا نوجوانان و کودکان از ذهن کنجکاوی در برخورد با مسائل این چنینی برخوردار هستند، بنظر می رسد ما به عنوان پدر و مادر، باید نظارت بسیار دقیق تری را بر آنان داشته باشیم.

سامانه مراقبت از خانواده SFP قادر است با استفاده از ابزار خود، کلیه برنامه هایی که روی گوشی فرزند نصب شده است را نمایش داده و علاوه بر آن، تمامی سایت های باز شده توسط او را نیز نمایش دهد که ویژگی بسیار جالب و قابل توجهی می باشد.دانلود برنامه SFP

برنامه SFP

با استفاده از برنامه SFP می توان به تمام صفحات و پیج هایی که قبلا مورد بازدید قرار گرفته است دسترسی داشت.

آموزشگاه امام حسین الیگودرز

دارک وب چیست؟

دارک وب یا وب سیاه به شبکه ای گفته می شود که از دسترس عموم خارج بوده و برای دست یافتن به آن باید از ابزار خاصی استفاده نمود. این فضا اکثرا شامل موارد غیرقانونی می باشد که ردیابی گردانندگان بسیار دشوار بوده و در پاره ای از موارد غیرممکن نیز می باشد. اغلب افرادی که وب سایت های وب سیاه را می گردانند از کارتل داران بزرگ مواد مخدر، قاچاقچی اعضای بدن، قاچاقچی انسان، هکرهای حرفه ای و دیگر خلافکاران می باشند. دارک وب یا وب سیاه در حقیقت زیرمجموعه ای از دیپ وب می باشد.

دیپ وب یا وب عمیق نیز به قسمتی از فضای اینترنتی و وب اطلاق می شود که افراد عادی توانایی اتصال به آن را نداشته و فقط کاربران غیر مهمان نظیر ادمین سایت ها و یا نویسندگان وب به آن دسترسی دارند.

آموزشگاه امام حسین الیگودرز

دارک وب و دیپ وب

اگر محیط اینترنت را به یک کوه یخ تشبیه کنیم، قسمتی که ما قادر به دیدن آن هستیم تنها بخش کوچکی را شامل خواهد شد!!

بسیاری از نرم افزارها و فیلم هایی که در محیط معمولی وب یافتن و دریافت آن به سختی صورت می پذیرد در دارک وب به سادگی قابل مشاهده و دریافت می باشد. نرم افزارهای کرک شده، فیلم ها و بازی ها با قیمت بسیار کمتر در این وب سایت ها به فروش می رد. حتی بازی نهنگ آبی که اخیرا بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته از دارک وب به سادگی قابل دریافت می باشد.

آموزشگاه امام حسین الیگودرز

در حقیقت اگر فضای وب را بخواهیم دسته بندی نماییم، می توان آن را به یک فضای دیپ وب و وب معمولی تقسیم نمود. فضای دیپ وب مجموعه ای از فضایی است که شامل پنل های مدیریت و نویسندگی وبسایت ها می شود. در این فضا فقط کاربرانی توانایی حضور دارند که به نوعی با وبسایت مورد نظر ارتباط داشته باشند. اما اگر بخواهیم دارک وب را تعریف کنیم، باید بگوییم که این فضا زیر مجموعه ای از دیپ وب می باشد و فقط افرادی قادر به ارتباط با آن هستند که از پل ارتباطی مخصوص آن نظیر تور بروزر (Tor Browser) استفاده نمایند.

آموزشگاه امام حسین الیگودرز

در واقع دارک وب یک محیط اینترنتی امن برای خلافکاران می باشد که از طریق آن می توانند به گسترش شبکه های غیرقانونی خود پرداخته و به نوعی به پول بیشتر دست یابند. فروشگاه های دارک وب دقیقا همانند فروشگاه های معمول در وب می باشند و به همان شیوه اداره می شوند، منتها در این فروشگاه ها معمولا مواد مخدر و یا اسلحه های غیر قانونی فروخته می شود. شاید با خود بیندیشید که چرا دولت ها نمی توانند از گسترش چنین شبکه هایی جلوگیری نمایند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که چون این شبکه ها در محیطی کاملا ایزوله ایجاد می گردند و هیچ نشانه و اثری از گردانندگان آن ها وجود ندارد، برای دولت ها بسیار مشکل است که گردانندگان اصلی این شبکه های غیر قانونی را بیایند.

دارک وب

نمونه ای از یک فروشگاه اسلحه غیر مجاز در دارک وب

ورود به دارک وب چگونه است؟

قبل از هر چیز باید به شما بگوییم که اگر به دنبال یادگیری مباحث امنیتی نیستید و صرفا از روی کنجکاوی قصد ورود به دارک وب را دارید، بهتر است از این کار صرف نظر نمایید. البته این را نیز باید خاطر نشان کنیم که دارک وب به هیچ عنوان یک محیط عجیب و غریب و دلهره آور نیست، بلکه یک محیط معمولی در دنیای اینترنت است که دقیقا دارای وب سایت ها و حتی موتور جستجو و مرورگر مخصوص به خود می باشد.

در این محیط و با استفاده از مرورگر مخصوص ورود به آن ، می توانید به راحتی هر آدرسی را که می خواهید وارد کرده و از وبسیات مورد نظر بازدید نمایید.

آموزشگاه امام حسین الیگودرز

برای ورود به دارک وب ، همانطور که اشاره شد، قبل از هر چیز نیاز به یک مرورگر Tor خواهید داشت. Tor Browser را می توانید از وبسایت هایی که آن را در اختیار دیگران قرار می دهند، دریافت نمایید و با یک سرچ در گوگل آن را دانلود نمایید. پس از ایجاد اتصال و برقراری ارتباط تنها کاری که لازم است

این است که نام وبسایت مورد نظر خود را در آدرس بار مرورگر وارد نموده و کلید اینتر را بفشارید. البته لازم به ذکر است که در محیط وب سیاه، آدرس ها همانند محیط معمولی وب نیستند و همه آدرس ها به صورت هش شده بوده و در پایان دارای پسوند و دامنه onion می باشند. بعنوان مثال آدرس یک وبسایت در محیط دارک وب ممکن است به این صورت باشد: wersaq22weo4e5m4.onion که معمولا چند حرف اول آن نام سایت را شامل شده و بقیه آن یک کد هش شده می باشد.

آموزشگاه امام حسین الیگودرز

تور بروزر

مرورگر تور، که برای ورود به دارک وب تهیه شده است

همانطور که اشاره شد تمام آدرس های سایت های موجود در دارک وب با دامنه onion ثبت می گردند و دقیقا به همین علت است که مرورگر تور دارای آیکونی شبیه به پیاز یا همان onion است.

مشکلی که ممکن است برای کسانی که اولین بار به این محیط وارد می شوند پیش بیاید، این است که چگونه آدرس های پیچیده این وب سایت ها را بدست آورند؟ چراکه وبسایت ها آدرس مشخصی نداشته و نمی توان به سادگی آن ها را یافت. خوشبختانه راه هایی نیز برای این منظور وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

آموزشگاه امام حسین الیگودرز

یافتن آدرس وب سایت های دارک وب

برای یافتن و در نهایت وارد شدن به وبسایت های موجود در وب سیاه، راه های بسیاری وجود دارد. یکی از این راه ها سرچ کردن در محیط وب معمولی است. بسیاری از وب سایت ها اخباری را در خصوص وب سایت های موجود در دارک وب دنبال می کنند و از این طریق آدرس های مربوطه را به اشتراک می گذارند.

پایگاه هیدن ویکی به آدرس thehiddenwiki.org نیز برای بدست آوردن تعدادی از آدرس وبسایت های دارک وب مناسب می باشد. همچنین پایگاه های دیگری نیز از این دست وجود دارند که در انها آدرس های مربوط به وب سایت های موجود در وب سیاه وجود دارد.

آموزشگاه امام حسین الیگودرز

اما ساده ترین راه جستجو و سرچ کردن در موتور جستجوی مخصوص دارک وب ، به نام Grams می باشد. البته شما برای ورود به این موتور جستجو نیز نیاز به بدست آوردن آدرس آن می باشید. خوشبختانه این موتور جستجو آدرس دقیقش در پایگاه ویکی پدیا موجود بوده و با استفاده از سرچ در گوگل می توانید آدرس grams را در محیط وب سیاه، بدست آورید. سپس با وارد کردن آدرس در قسمت مربوطه در مرورگر تور، می توانید به این موتور جستجو متصل و همانند گوگل اقدام به جستجوی عبارات دلخواه خود نمایید.

دارک وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *