کارآفرینی

ارسال شده در: کارآفرینی | ۰

کارآفرینی

تعاریف کارآفرینی از نگاه اندیشمندان

اقتصادانان: تعاریف کارکردی و ابعاد رشد اقتصادی و سودآوری

روانشناسان: خصوصیات فردی و روانشناختی

جامعه شناسان: عوامل اجتماعی در شکل گیری شخصیت کارآفرین

دیدگاه اقتصادی

جان باتیست سی

کارآفرین عاملی است که تمامی ابزار تولید را ترکیب می کند و مسئولیت ارزش تولیدات، بازده کل سرمایه ای را که بکارمی گیرد، ارزش دستمزدها، بهره و اجاره ای که می پردازد و همچنین سود حاصل را بر عهده می گیرد.

ریچارد کانتیلون

فردی است که ابزار تولید را به منظور ادغام آنها برای تولید محصولاتی قابل عرضه به بازار ارائه می کند.

ژوزف شومپیتر

کارآفرین نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی است و نقش وی عبارتست از نوآوری یا ایجاد ترکیب های تازه از مواد.

دیدگاه  روانشناسی

مک کله لند: افرادی که دارای نیاز به توفیق بالا بودند, به توانایی خود برای تحت کنترل درآوردن نتایج تلاش هایشان اعتقاد داشتند.

پیتر دراکر: کارآفرینان دارای یک ویژگی مشترک می باشند و آن اینکه مخاطره پذیرند مخاطره ای که لازمه هر فعالیت اقتصادی است.

هورنادی:کارآفرینان موفق دارای تمایل به مرکز کنترل درونی بالا هستند.

از دیدگاه جامعه شناختی

    نقش عوامل اجتماعی از جمله تجربه کاری، نارضایتی از شغل، شرایط کودکی، سن، سطح تحصیلات، نظام آموزشی، گروه همکاران و محیط اطراف، مشوقهای اجتماعی ( رسمی  – غیر رسمی)  در شکل گیری شخصیت کارآفرینانه بررسی می شود.

معنای لغوی کارآفرینی

واژه کارآفرینی از واژه فرانسوی Entreprendre گرفته شده است.

Entre: Between, Among, Inter

Prendre: To Take, To Get üاین واژه در قرن چهاردهم به مودیان مالیاتی اطلاق می شد (ریسک پذیری) üدر قرن پانزدهم این واژه به رهبران ارکستر موسیقی اطلاق گردید (هماهنگ کننده) üدر قرن شانزدهم به کسانی اطلاق می شد که به ماموریت های نظامی اعزام می شدند – سران نظامی که دست به اقدامات مخاطره آمیز می زدند(مبارز و جنگجو) ü در قرن هجدهم از این اصطلاح در فعالیتهای سنگر سازی و ساختمان سازی استفاده شد (مدافع) ü در قرن هجدهم این واژه برای فعالیتهای اقتصادی مورد استفاده قرار گرفت (کارآفرین امروزی)

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی، فعالیت هدفمند یک فرد یا گروهی از افراد برای تولید، حفظ، بالا بردن سود از  طریق تولید و توزیع کالای اقتصادی است.

کارآفرینی تلاشی است در راستای ایجاد ارزش از طریق شناسایی فرصت های کسب و کار، مدیریت ریسک و بسیج منابع انسانی، مالی و مواد خام از طریق مهارتهای مدیریتی و ارتباطی در جهت به ثمر رساندن پروژه(راه اندازی کسب و کار ).

توانایی تولید و ساختن چشم انداز از هیچ.

کارآفرینی یک فرآیند پویا برای تولید ثروت است.

کارآفرینی به معنای پذیرش مخاطره در راه اندازی و سازماندهی یک کسب و کار

کارآفرینی به زبان ساده

ارزش آفرینی

کارآفرین کسی است که:

­دارای ایده، چشم انداز و رؤیاست. ­ ایده هایش را با توجه به  واقعیت های محیط  جرح و تعدیل می کند، همواره درحال برانداز کردن محیط است. ­ خطرات موجود را با منفعت های احتمالی ارزیابی می کند. ­ منابع را بسیج می کند. ­ قادر است رؤیایش را به محصول تبدیل کند. ­ قادر است ایده اش را به طیف وسیعی از مردم بقبولاند. ­ با موانع روبرو شده و می کوشد بر آنها غلبه کند. ­ بدنبال بالا بردن سود است.

کارآفرینی

مجتمع آموزشی مهندس خسروی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *